
Rotterdamse marketing bij Jacobsclean: ‘We leveren gewoon goed werk’
De deur staat op een kier, ondanks het feit dat de temperatuur buiten net onder het vriespunt ligt. Die openstaande deur is misschien wel de beste reclame die Martin Jacobs kan maken voor zijn stomerij in Rotterdam. De klanten weten hem te vinden en ze waarderen het werk dat hij en zijn vrouw doen. Volgens Jacobs zelf is dat ook de enige manier om als stomerij te overleven.
Overleven. Dat klinkt zwaar. Maar Jacobs reageert zoals veel Rotterdammers: het is aanpoten. De mouwen opstropen en gewoon je werk doen. Jacobs steekt ook niet onder stoelen of banken dat het af en toe gewoon moeilijk is. ,,We hebben allemaal te maken met ups en downs. Maar we hebben wel gemerkt dat het al een tijdje op een laag vuurtje staat.” Niet dat Jacobs klaagt, dat zit niet in zijn aard. ,,De klanten kennen onze service. We doen bijvoorbeeld al jaren de reiniging voor een aantal zorginstellingen. Dat houd je niet vol als je geen goed werk aflevert.”
AOW
Veel bedrijven zetten dan volledig in op allerlei acties en marketing. Martin en Elisabeth Jacobs zijn daarin veel meer bescheiden, om verschillende redenen. De belangrijkste is misschien wel dat het echtpaar de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. ,,Mijn AOW komt al binnen,” lacht Martin. Het wordt dus echt tijd om aan een overdracht van de zaak te gaan denken, al wil Martin daar nog niet veel over kwijt. Voorlopig staat hij nog in zijn stomerij, samen met zijn vrouw, zoals ze dat al sinds 1984 doen toen ze de zaak zelf overnamen. Overigens was dat geen echte keus: ,,De zaak was net geopend. Toen heette het nog Texclean. Het liep niet lekker, de kosten waren te hoog. Ik kreeg de keus: overnemen of de keien op. Die keus had ik snel gemaakt.”
Advertenties
Wat maakt JacobsClean bijzonder? Martin wuift de vraag direct weg. ,,We zijn helemaal niet bijzonder. We leveren gewoon goed werk, in een dagservice, ook op de depots. Dat is misschien wel bijzonder: veel bedrijven hebben geen dagservice op de depots.” Martin neemt het vak zeer serieus. Dat blijkt ook uit de diverse Netex-uitingen in de zaak. JacobsClean reinigt met KWL en heeft de zaken netjes op orde. Op de toonbank prijken de Netex-certificaten én een nominatie voor de marketingjaarprijs. Misschien is het meer klantenbinding, dan echt marketing.
,,We hebben het allemaal wel gedaan, maar we waren altijd een beetje teleurgesteld in het resultaat. Zo’n paginagrote advertentie in een krant kost een vermogen, zonder dat het veel oplevert. We hebben ook acties gedaan zoals drie halen, twee betalen en kortingen. Weet je: mensen hebben het of niet. Daar verander je met acties eigenlijk niets aan.”