
In de afgelopen maanden heeft NETEX in samenwerking met CINET een marktonderzoek uitgevoerd naar bedrijven wereldwijd die een digitale ‘laundry service’ leveren. Deze informatie biedt waardevolle input voor het project Stoomchallenge.De wereld verandert in rap tempo en we hebben pas het topje van de ijsberg gezien; E-commerce is zo’n ontwikkeling die verandering veroorzaakt. NETEX en CINET hebben de samenwerking opgezocht en hebben uitgezocht wat er op de internationale markt speelt rondom het leveren van een digitale wasservice aan huis.
Van de gevonden aanbieders op het internet vallen verreweg de meeste van deze initiatieven onder de categorie ‘startups’ die worden gerund door relatief jonge, ambitieuze ondernemers die niet afkomstig zijn uit de professionele textielverzorgingsindustrie.
Voor de studie van NETEX en CINET is gekozen alle kostenposten in beeld te brengen. Het zal niemand verbazen dat de logistiek de sleutelfactor is om de kosten onder controle te krijgen. Het is zaak om het werkgebied goed af te kaderen en volume te creëren. Onderliggend aan de kostenanalyse is een rekenmodel gecreëerd dat alle variabelen in beschouwing neemt en winstgevendheid uitrekent. Dit rekenmodel is voor leden vrij op te vragen via het NETEX-secretariaat.
Een uitgebreid artikel over deze marktstudie kunt u lezen in TextielBeheer nummer 8 dat afgelopen vrijdag verschenen is.