Greenwashing en ‘valse claims’ …. Duurzaam shoppen of fabels?

1 september 2022

Duurzame termen, zoals ‘circulair’, ‘conscious’ en ‘sustainable’ zijn hot en veel kledingmerken gebruiken ze. Maar veel hiervan is greenwashing. Duurzaam shoppen wordt hiermee voor consumenten niet makkelijk gemaakt.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) werkt aan een onderzoek naar greenwashing in de kledingindustrie. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij zien dat veel kledingbedrijven zich graag duurzaam voordoen, maar ze overdrijven hun claims en de onderbouwing ontbreekt”. Daardoor hebben steeds minder consumenten vertrouwen in de duurzame beloftes van kledingmerken: meer dan de helft van de Nederlanders vertrouwt de sector al nauwelijks meer. Zo bleek uit onderzoek van Radar. Dit is mede veroorzaakt doordat termen zoals ‘conscious’ of ‘care’ niet beschermd zijn dus vrij te gebruiken zijn. De ACM kan de misleidende bedrijven boetes of lasten onder dwangsommen opleggen.

Veelgebruikte termen die gewantrouwd kunnen worden zijn bijvoorbeeld: ‘recyclebaar’, ‘gerecycled plastic’ en ‘duurzame collectie’. Waar moeten consumenten dan wel op letten als ze duurzaam willen shoppen? Volgens ASN Bank is het belangrijk om te kijken naar leefbaar loon, materiaalkeuze (katoen of polyester en elastaan), het productieproces (watergebruik en gebruikte chemicaliën) en welke keurmerken het kledingstuk heeft.

Meer nieuwsberichten

23 december 2022
PTC Sector let op … de kledingbibliotheek komt eraan!
Verder lezen
Nieuws leden Uitgelichte afbeelding voorBeperkte bereikbaarheid secretariaat
26 juli 2018
Beperkte bereikbaarheid secretariaat
Verder lezen
Actueel Uitgelichte afbeelding voorWisselvallig en kans op een bui? Sowieso een stralende WorkSopDag 2022!
8 april 2022
Wisselvallig en kans op een bui? Sowieso een stralende WorkSopDag 2022!
Verder lezen