
Groei door gastronomie in Zeeland bij De Zon
Wie Zeeuws-Vlaanderen zegt, zegt al snel culinair genieten. Dit deel van Nederland, grenzend aan België, is toch Bourgondischer ingesteld dan veel andere delen van Nederland. Het levert ook stomerij en wasserij De Zon in Hulst een goed belegde boterham op.
Wat direct opvalt bij De Zon is het pand. Dat oogt nog nieuw en dat klopt. Ooit zat het bedrijf in Terneuzen, totdat Laurens Diehl hier noodgedwongen moest vertrekken vanwege bodemsanering. In Hulst kreeg hij gelegenheid om een nieuw bedrijf op te bouwen. ,,We zagen de stomerijomzet dalen, dus hebben we direct de kans gegrepen om meer business-to-business in te zetten.” De omzetdaling in de stomerij is overigens goed verklaarbaar. Het is het bekende verhaal van goedkopere kleding die sneller wordt vervangen en daardoor is er dus minder vraag naar stomerijdiensten. Diehl heeft dat strategisch opgevangen door het bedrijf op een andere manier in te richten.
Gesteven servetten
De keus om te mikken op de horeca en recreatie is een heel bewuste geweest, vertelt Diehl.
,,Gastronomie is heel groot in Zeeland. Misschien komt dat ook door het Belgische achterland: Belgen willen echt nog een gedekte tafel met een goede kwaliteit linnen. Dat zien we ook in Zeeland. Die beleving in een restaurant is heel belangrijk. Wij zitten in het hogere segment, de betere restaurants die echt iets over hebben voor die beleving en bijvoorbeeld mooi gesteven servetten op tafel willen hebben.”
Sexy vak
De Zon merkte dat veel horecaondernemers in Zeeland toch ontevreden waren over de service van wasserijen. ,,Daar zijn wij op ingesprongen. Juist omdat wij uit de stomerijwereld komen, zijn wij misschien ambachtelijker ingesteld. We doen ook geen bulktextiel. Klanten komen bij ons vanwege de service en niet omdat we de goedkoopste zijn. We zijn goed in wat we doen. Dan komt het erop aan of je iets wordt gegund, zeker in de horeca. Al die restaurants kennen elkaar. Als jij goed werk aflevert, dan gaat die gunfactor spelen. We hebben nu eenmaal niet het meest sexy vak. Het is gewoon een kwestie van een goed product.”
Volle hotels
De Zon blinkt volgens Diehl uit in servicegerichtheid. ,,We denken mee met de restaurants. Rond de feestdagen, bijvoorbeeld. Dan schalen wij al op en denken mee in de planning. Dat vinden ze fijn, omdat ze al genoeg aan hun hoofd hebben tijdens die dagen. Je wilt dan geen zorgen hebben over de schone was.” Dat maakt het verschil, al werkt de economie in Zeeland op dit moment ook erg mee. ,,Natuurlijk hebben wij het ook moeilijk gehad, maar in zo’n crisis leer je wel weer schakelen en dat het allemaal niet vanzelfsprekend is. Het gaat nu top: de hotels zitten ramvol, restaurants doen het goed. Dat merken wij ook. Het is de kunst om mee te kunnen groeien.” Maar of er al ruimte is voor een nieuwe uitbreiding, daar waagt Diehl geen voorspelling over te doen.