De laatste tijd heeft FTN veel aandacht besteed aan de concept richtlijn “PGS 31 Overige vloeistoffen: opslag in ondergrondse en bovengrondse tankinstallaties”. Deze richtlijn kan voor bestaande situaties verregaande consequenties hebben.FTN heeft in samenspraak met leden commentaar ingediend om deze consequenties zo veel mogelijk te beperken. De PGS-raad heeft begin dit jaar nog minimaal 2 bijeenkomsten nodig heeft om alle commentaren te behandelen. Vooralsnog is er geen nadere informatie beschikbaar.
Ondertussen kondigt de PGS-raad aan dat “PGS Nieuwe Stijl” in aantocht is. Hetgeen veel invloed heeft op bedrijfsleven en overheden. Omdat in 2018 de nieuwe Omgevingswet van kracht wordt, verandert het vergunningenstelsel en krijgen we te maken met een nieuwe stijl omgevingsvergunning. Om PGS-richtlijnen hierop aan te laten sluiten, worden deze omgezet naar een nieuwe, duidelijkere en slagvaardigere structuur. Daarin staat “risicobenadering” centraal. Het helder in kaart brengen van risico’s en doelen maakt dat bedrijven activiteiten kunnen (blijven) uitvoeren tegen aanvaardbare risico’s. Als bedrijven zelf voldoende kennis en kunde in huis hebben om een veilige omgang met gevaarlijke stoffen te kunnen waarborgen, krijgen hiervoor de ruimte. PGS Nieuwe Stijl verschaft daar waar nodig, informatie. Deze nieuwe werkwijze maakt dat bedrijven of overheden zelf kunnen toetsen of het redelijk is om een maatregel uit een PGS op te volgen of niet. En of andere, aanvullende maatregelen getroffen kunnen worden als dat nodig is.
De werkwijze van de PGS-raad wijzigt ook. Om belangen van bedrijfsleven, overheden en andere partijen goed af te kunnen wegen zullen branches betrokken worden bij een zogenaamd achterbanoverleg dat per PGS-richtlijn wordt georganiseerd. De overheden die input willen leveren zullen dit gaan doen via de zogenaamde “Impuls Omgevingsveiligheid”.
Eind 2017 worden de eerste PGS-publicaties Nieuwe Stijl verwacht, juist voor de introductie van de nieuwe Omgevingswet. Nadere informatie over PGS Nieuwe Stijl volgt.