Circulaire economie volgende stap in MVO

24 augustus 2017

Uitgelichte afbeelding voorCirculaire economie volgende stap in MVO

De wereld was in shock. De Amerikaanse president Donald Trump zegde recent het klimaatakkoord van Parijs op, een akkoord dat door meer dan 190 landen werd ondertekend. De ‘shock’ is eigenlijk goed nieuws: landen en bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het maakt niet uit wat een president doet: MVO is vanzelfsprekend en voor veel bedrijven onlosmakelijk verbonden met de visie en strategie. De professionele textielservice is daarop geen uitzondering. ,,Zonder MVO-beleid doe je niet mee.”

Branchevereniging FTN werkt al enige jaren zeer actief mee aan de uitvoering van het Global Compact Programma van de Verenigde Naties en stimuleert haar leden om concreet invulling te geven aan de tien principes van dit programma. Deze principes gaan over duurzaamheid, maar ook over eerlijke beloning en goede arbeidsomstandigheden voor iedereen. Dat dit geen ver-van-mijn-bed-show is, tonen bedrijven als onder andere CleanLease en Rentex Floron aan: zij kondigden initiatieven aan om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt een werkplek aan te bieden. Bij CleanLease betreft dit zestig mensen, bij Rentex Floron gaat het om zo’n dertig personen. Maar natuurlijk zijn duurzaamheid en milieu nog steeds heel belangrijke pijlers onder MVO. Dat laat een kleine rondgang langs Nederlandse bedrijven zien. 

Lavans verbreedt Horizon van andere ondernemers

Lavans heeft altijd voorop gelopen als het gaat om duurzaam ondernemen. Op het dak van het bedrijf in Helmond zorgen zonnecollectoren onder andere voor de opwarming van het waswater. ,,We zijn al jaren bezig om onze CO2-footprint terug te dringen en onze bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten,” vertelt Danielle van Gemert. ,,We merken dat we met ons up-to-date productieproces geen grote sprongen meer kunnen maken en daarom zijn we nu vooral bezig met het transport. Daar kunnen we nog wel heel veel winst behalen.” Het is slechts één van de projecten waar Lavans mee bezig is. Een ander project in het kader van MVO is textielrecycling. ,,De voorraad textiel is meer dan voldoende, maar we willen toch de volgende stap al zetten en ons richten op recyclingtechnieken voor textiel.” Daarmee geeft Lavans aan dat MVO hoog op de prioriteitenagenda staat. Van Gemert bevestigt dat: ,,We zijn bezig met een eigen tijdschrift, Horizon. Dat moet in september verschijnen. Dat blad zal volledig over MVO gaan, bedoeld om andere bedrijven te inspireren.”

Rietfilters

Sommige bedrijven zijn vanuit de vroegste historie al bezig met duurzaam produceren. Gewoon omdat ze niet anders kunnen. Springendal is zo’n bedrijf. De wasserij ligt midden in een natuurgebied en gebruikt het water uit de Springendalse Beek. ,,Dan kun je niet anders dan je verantwoordelijkheid nemen,” vertelt commercieel directeur Steven Luttikhuis. Springendal heeft al dertig jaar haar eigen waterzuiveringsinstallatie zodat ze het water gezuiverd terug kunnen geven aan de beek. Sinds kort maakt het bedrijf daarvoor ook gebruik van helofyten filters: een kraag van rietplanten waarbij het riet, de helofyten, zorgt voor verdere zuivering van het water. Springendal doet dit in samenwerking met het waterschap. Zo probeert Springendal telkens om nieuwe stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. ,,Een paar jaar geleden hebben we de olieketel vervangen voor gas. Probleem was dat we erg afgelegen liggen en er geen gasleiding ligt. Die hebben we moeten halen uit Ootmarsum, een aantal kilometers verderop. Zo’n leiding is een forse investering, maar die verantwoordelijkheid moet je nemen. Dat hebben we dus ook gedaan.”   

Integrale visie

,,Het is al lang geen vraag meer of je iets aan MVO doet,” stelt Jacqueline Mommer, manager Marketing & Communicatie van Blycolin. Als je geen MVO-beleid hebt, dan doe je niet meer mee in de markt. Het gaat er wat ons betreft om of je een visie hebt op MVO en of je deze ook integraal doorvoert in je bedrijf.

Blycolin hanteert de zelfverklaring voor ISO 26000, een internationale richtlijn voor duurzaam ondernemen in de praktijk. Die zelfverklaring is een omvangrijk document waarmee Blycolin transparant aantoont hoe het MVO in praktijk brengt en hoe het daarover ook rekenschap aflegt. In dat kader ontwikkelt het bedrijf voortdurend nieuwe initiatieven zoals Comeback. 

Spijkerbroek

Comeback is volledig indachtig de principes van de circulaire economie. Blycolin werkt in het kader van MVO vaak samen met anderen in de keten. In dit concept werkt ze samen met BlueLOOP Originals dat is gespecialiseerd in recycling van denim. De ondernemingen delen een missie: een ingrijpende verandering van materiaalgebruik binnen de textielindustrie. Met de combinatie van speciale recycletechniek van BlueLOOP en de kennis en passie voor hoteltextiel van Blycolin ontwikkelden zij samen prototypes voor bedlopers en sierkussens, op basis van gerecycled denim. De Comeback-stof bestaat voor het grootste gedeelte uit gedragen spijkerbroeken en daarnaast uit snijafval, gerecyclede petflessen en virgin polyester. Bij het ontrafelen van gedragen jeans wordt geen water of kleurstof gebruikt. De hele productie wordt uitgevoerd in de regio Alicante, zodat ook de uitstoot van CO2 in transport tot een minimum wordt beperkt. Volgens Blycolin is het de volgende stap in de verwezenlijking van de circulaire economie.

Afvalreductie

CWS ziet wel verschuivingen in MVO, stelt Arjan Bolink. ,,Wij hebben vijf jaar geleden besloten om de circulaire kenmerken -die al 60 jaar onderdeel zijn van ons businessmodel – meer aandacht te geven met als doel om hierin verbeteringen door te voeren.  Ons businessmodel is gebaseerd op: gebruik is beter dan bezit.  Dit betekent dat we klanten stimuleren om zoveel mogelijk te kiezen voor het hergebruik van producten en grondstoffen en het voorkomen van afval. Concreet: “Kies voor katoen en niet voor papieren rollen voor het drogen van je handen.” CWS ziet bij haar stakeholders een verschuiving  naar zogeheten people-gerelateerde zaken . ,,In onze dialoog met stakeholders vragen wij welke MVO-onderwerpen relevant zijn. Hierin zien we de trend dat bedrijven gezondheid en veiligheid meer gaan waarderen. Een paar jaar geleden was dat nog vooral milieu en duurzaamheid, planet-gerelateerde onderwerpen.”

Code of Conduct

MVO is ketenbreed in de visie van CWS. Het bedrijf werkt met een code of conduct voor al haar leveranciers. ,,In die code staat bijvoorbeeld dat kinderarbeid en gedwongen arbeid niet is toegestaan. Bij het verbouwen van katoen is dat een randvoorwaarde en daar begint de keten. Het naleven van die code toetsen we vervolgens met audits.” Maar natuurlijk blijft duurzaamheid een belangrijk item in het gehele MVO-beleid. Ook daarin zet CWS nog steeds stappen. ,,Dan kijken we vooral hoe we onze CO2-footprint naar beneden kunnen brengen. In de provincie Groningen verzorgen we de fijnmazige distributie van sanitaire producten op 85 locaties door de inzet van een volledig elektrisch voertuig. We zijn voornemens om in de toekomst ons wagenpark uit te breiden met meer van dit soort 100% elektrische voertuigen.

Bedrijfsfruit

Ook Nedlin heeft het gedachtengoed van de circulaire economie volledig omarmd.  ,,In het textiel zien we al een paar jaren een aantal ontwikkelingen,” vertelt Luc de Win. ,,In de kleding kun je denken aan alternatieven voor katoen. Daar gebruiken we nu cellulose en gerecycled polyester dat afkomstig is van PET-flessen. Onze klanten hebben behoefte aan dergelijke ontwikkelingen, ook in het platgoed. Daar kunnen we niet werken met cellulose omdat dat niet goed gaat in de mangels, maar daar kijken we naar biokatoen.” Maar MVO gaat ook bij Nedlin veel verder. ,,We sturen heel strak op energieverbruik waarbij we de energiestromen van de machines individueel volgen. Op die manier proberen we steeds meer te besparen, al wordt dat wel elk jaar moeilijker. Onze auto’s zijn allemaal Euro 6. We gebruiken de nieuwste generaties machines, maar MVO is ook zorg voor je eigen mensen. Denk aan bedrijfsfruit en zelfs cursussen ‘stoppen met roken’. In onze nabije omgeving ondersteunen we diverse initiatieven met sponsoring van sportieve evenementen zodat we ook iets terug kunnen geven aan de maatschappij. Dat vinden we net zo belangrijk.”

Meer nieuwsberichten

17 november 2022
Babyspullen gaan langer mee dankzij professionele reiniging!
Verder lezen
Nieuws leden Uitgelichte afbeelding voorPrivacy-wetgeving: snellere boetes!
14 december 2017
Privacy-wetgeving: snellere boetes!
Verder lezen